Aangezien de gemeenteraad van Bloemendaal het bestemmingsplan Park Vogelenzang op 12 december 2019 ongewijzigd heeft vastgesteld, restte ons geen ander alternatief dan beroep in te dienen bij de Raad van State. Hieronder treft u ons beroep integraal aan. De bijlagen publiceren wij hier niet, maar mocht u interesse hebben, dan kunt u ons bereiken op info@sbezk.nl

Beroepschrift
13 februari 2020
Afdeling Bestuursrechtspraak
Raad van State
Postbus 20019
2500 EA Den Haag
Betreft: beroep tegen vaststelling bestemmingsplan Park Vogelenzang
Hierbij dient Stichting Bescherming Erfgoed Zuid-Kennemerland (hierna SBEZK) beroep in tegen het besluit van de gemeenteraad dd. 12 december 2019 inzake vaststelling bestemmingsplan Park Vogelenzang te Bennebroek (bijlage 1). Dit bestemmingsplan en de bijbehorende stukken liggen ter inzage gedurende de periode 12 januari tot en met 20 februari 2020 en gedurende die periode kunnen belanghebbenden die tijdig zienswijzen bij de gemeenteraad kenbaar hebben gemaakt beroep indienen. Zie bevestiging van de gemeente dd. 7 januari jl. met zaaknummer 410844 (bijlage 2).
SBEZK heeft tijdig een zienswijze ingediend. Bijgaand treft u onze zienswijze aan (bijlage 3).
SBEZK heeft de gemeenteraad voorafgaand aan de raadsvergadering op 12 december jl. een brief gestuurd (bijlage 4).
Doelstelling SBEZK
De doelstelling van SBEZK is bescherming en behoud van cultureel historisch en natuurlijk erfgoed in Zuid-Kennemerland. SBEZK verwijst u voor activiteiten naar de website. Park Vogelenzang dat ontwikkeld zal worden conform het vastgestelde bestemmingsplan ligt in de regio Zuid-Kennemerland, te weten in Bennebroek, de gemeente Bloemendaal. Over de geschiedenis verwijzen wij naar onderstaand, afkomstig van de website Canon van Nederland. De tekst is hieronder cursief overgenomen.
Achtergrond en historie Park Vogelenzang
Hoewel de
officiële naam al jaren GGZ inGeest is, wordt het psychiatrisch ziekenhuis op
de grens van Bennebroek en Hillegom door velen nog gewoon ‘Vogelenzang’
genoemd. In de beginjaren was het enorme complex een dorp in het dorp, met
eigen voorzieningen. Tegenwoordig is het terrein openbaar wandelgebied en zijn
er plannen om er ook woningen en appartementen voor ‘mensen van buiten’ te
bouwen.
In 1924 kocht het bestuur van de Vereeniging tot Christelijke Verzorging van
Krankzinnigen en Zenuwlijders in Nederland op een openbare veiling voor nog
geen 200.000 gulden het landgoed Jan van Zanen’s en Lokhorsterduin, eigendom
van de familie Vas Visser en het laatste stukje bos op de grens van Bennebroek
en Hillegom.
Deze vereniging was in 1884 opgericht en had als doel de verzorging van
krankzinnigen en zenuwlijders naar het woord van God. Ware godsdienst, in de
Heilige Geest geopenbaard, is een geneesmiddel, zo was de gedachte. De eerste
inrichting verrees in 1886; Vogelenzang, gesticht in 1928, was de zesde.
Eigen veestapel, eigen kerk
De indeling van het terrein en de bouwontwerpen in de stijl van de Amsterdamse
School zijn van architect A.T. Kraan uit Oegstgeest. Er ontstond een compleet
dorp, een letterlijk door een hek omsloten gemeenschap met eigen voorzieningen.
Een eigen veestapel voorzag in het vlees, de groente kwam uit de moestuin. Voor
de patiënten, allen van gereformeerde huize, werd in 1932 op het terrein een
eigen kerk gebouwd. Het personeel moest elders ter kerke gaan, want zo’n
stichtingskerk werd door de Gereformeerde Kerken in die tijd niet erkend.
Mannen en vrouwen apart
De verpleegpaviljoens liggen spiegelbeeldig aan weerszijden van de
noord-zuidas, die van het hoofdgebouw tot de watertoren loopt. In elk paviljoen
woonden ongeveer zeventig patiënten samen met het verplegend personeel in
opleiding in een huiselijke omgeving als één grote familie bij elkaar. Elk
paviljoen had een eigen ‘vader’ en ‘moeder’. Maar er was ook veel
vrijheidsbeperking en de privacy was vaak niet meer dan een eigen stoel aan het
voeteneind van het bed. De aard van de ziekte bepaalde in welk paviljoen iemand
terecht kwam. De middenas van het terrein was een strenge scheidslijn tussen de
mannelijke en vrouwelijke patiënten.
Werkverschaffing
Onder het motto rust, reinheid en regelmaat vond tot in de jaren zestig van de
vorige eeuw gestructureerde dagbesteding plaats. Men sprak toen nog niet van
therapie, maar van werkverschaffing. De vrouwen waren voornamelijk bezig met
naaien, breien, stoppen, aardappels schillen, wassen en strijken. Ook moesten
ze van nat krantenpapier ballen maken die, nadat ze gedroogd waren, als
brandstof in de kachels werden gebruikt. De mannen waren binnen bezig met
boekbinden, borstels maken, matten vlechten, touw pluizen, figuurzagen en
netten breien. Buiten werkten ze in het bos of de moestuin.
Hekken weg
Begin jaren zestig veranderden de inzichten in de behandelmethode van
psychiatrische patiënten. De hoge hekken rond het terrein verdwenen en er
kwamen informatiebijeenkomsten voor de buurtbewoners. Ook de aard van de
‘werkverschaffing’ veranderde. ‘Therapie’ was het nieuwe woord, waarbij de
nadruk lag op creativiteit, individualiteit, vrijwilligheid en het zo mogelijk
terugkeren in de maatschappij.
Vanaf de jaren
negentig hebben in de psychiatrische zorg veel veranderingen plaatsgevonden,
gevolgd door vele fusies. Zo is de nieuwe naam sinds 2007 GGZ inGeest, na de
fusie van de Geestgronden Vogelenzang met GGZ Buitenamstel (met als basis de
Valeriuskliniek te Amsterdam). Van de ruim zevenhonderd ‘bedden’ zijn er op
locatie Bennebroek nog maar tweehonderd over.
Toekomstplannen
Er zijn plannen om het terrein ook in te richten voor ‘mensen van buitenaf’,
een combinatie van wonen, werken en ontspannen. Dit met behoud van de
monumentale panden, het wandelbos en de eigen begraafplaats in het
zuidwestelijke deel van het terrein.
De plannen zijn nog pril, alles ligt nog open van hoogbouw tot laagbouw of een
mix van die twee. Het terrein krijgt ook een nieuwe naam: Park Vogelenzang.
Op het terrein van GGZ inGeest is een belangrijk deel nog de historische noord-zuid as die kenmerkend was voor het gebied intact. Op deze as staan de monumentale zorggebouwen. Het gebied wordt verder gekenmerkt door een parkachtige lommerrijke uitstraling gelegen langs de doorgaande weg vanaf Hillegom richting Haarlem (N208) met aan de randen langs deze weg enkele villa’s die van origine bewoond werden door personeel van de instelling. Ten zuiden van het terrein ligt het ‘Bos van de Geestgronden wat het laatste ‘stuifduin’ is op de grens van Noord- en Zuidholland. Het bos is eigendom van GGZ inGeest. Direct ten zuiden van het bos verandert het landschap volledig i.v.m. zandafgravingen in de negentiende eeuw en bollenteelt. Het bos maakt deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur en ligt langs de Leidsevaart in het westen en de Rijksstraatweg in het oosten.
In de loop van de geschiedenis zijn diverse historische gebouwen gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor al dan niet tijdelijke nieuwbouw waaronder ook facilitaire gebouwen, dit alles ten behoeve van cliënten van de instelling. In het uiterste noorden bevindt zich de monumentale watertoren en de daarbij behorende bijgebouwen.
Beroepsgronden
Het beroep van SBEZK spitst zich toe op de volgende onderdelen in het bestemmingsplan Park Vogelenzang en voor een nadere uitwerking zie hieronder na 4:
- De verkeersafwikkeling in algemene zin van en naar het terrein door bewoners en bezoekers van het terrein is niet voldoende dan wel onbevredigend geregeld. Hiervoor verwijzen wij u naar de zienswijze die wij indienden.
- Het bestemmingsplan laat een wijzigingsbevoegdheid toe aan het college om extra 50 woningen te bouwen. Dat gaat ten koste van de ruimtelijke kwaliteit van het plan. Het terrein wordt te vol gebouwd, wat bovendien een grote druk legt op verkeer naar en van het terrein, zie onder 1 hiervoor en zorgt voor extra uitstoot van gassen, zie hierna ad 3.
- Stikstofdepositie. Het rapport van Tauw van 18 oktober 2019 gaat uit van compensatie, zie voor dit document https://gemeenteraad.bloemendaal.nl/Vergaderingen/Raad/2019/12-december/20:00, document 06. Zie nader hieronder.
- Parkeren Willinkschool. Het parkeerterrein gelegen langs de Rijksstraatweg N208 biedt momenteel ruimte aan 40 voertuigen. Tijdens de haal- en brengtijden van kinderen naar de basisschool langs de Rijksstraatweg staat dit terrein nagenoeg vol. Ouders brengen en halen hun kinderen en rijden daarna weg. Het parkeerterrein verdwijnt in het bestemmingsplan. Er is onvoldoende parkeergelegenheid in het huidige plan opgenomen. Gevolg: autoverkeer dat gericht is op het brengen en halen van schoolgaande kinderen gaat op het terrein op zoek gaat naar een parkeerplek en risico op files en oponthoud bij de twee ontsluitingen langs de Rijksstraatweg in Bennebroek.
- De grond rond de monumentale as blijft openbaar toegankelijk, echter het onderhoud voor dit gebied ligt niet bij de gemeente. Dit acht SBEZK in strijd met het behoud van het cultuurhistorische karakter van het gebied. Een waarborg dat dit belangrijke gebied met deze geschiedenis voor de gemeenschap in Bennebroek dusdanig zal worden onderhouden dat het zijn representatieve functie als historische schakel in Bennebroek zal behouden, is daarmee niet gegeven.
Tav Stikstofdepositie (zie ad 3 hierboven)
De verkeersgeneratie ten gevolge van de nieuwbouwwoningen in de plansituatie wordt in het rapport van Tauw uitgewerkt als volgt:
Verkeersaantrekkende werking
De verkeersgeneratie in de referentiesituatie bedraagt voor de zorgpaviljoens van GGZ inGeest:
· Op maandag tot en met vrijdag 150 vervoersbewegingen van personenauto’s en 10 vervoersbewegingen van vrachtwagens per dag (bron: GGZ inGeest). Deze verkeersbewegingen zijn toe te schrijven aan personeel en bezoekers. Patiënten hebben over het algemeen geen eigen auto. In het weekend is de verkeersgeneratie niet bekend maar deze zal aanzienlijk minder zijn. Er is uitgegaan van 45 vervoersbewegingen van personenauto’s en 0 van vrachtwagens per dag.
De verkeersgeneratie in de referentiesituatie bedraagt voor Zorgbalans:
· Maandag tot en met vrijdag 60 vervoersbewegingen van personenauto’s en 2 vervoersbewegingen vrachtauto’s per dag. In het weekend 20 vervoersbewegingen personenauto’s per dag en 0 van vrachtauto’s. Dit resulteert in een totale verkeersgeneratie voor een (jaar)gemiddelde dag van in 147 vervoersbewegingen van personenauto’s en 9 vervoersbewegingen van vrachtwagens. Deze daggemiddelde waarden zijn in AERIUS ingevoerd. Verkeersstromen van en naar een inrichting of plangebied, worden in AERIUS gemodelleerd totdat deze opgaan in het heersend verkeersbeeld. Dit is het geval op het moment dat het aan- en afvoerende verkeer zich door zijn snelheid en rij- en stopgedrag niet meer onderscheidt van het overige verkeer dat zich op de betrokken weg bevindt. Hierbij weegt ook mee hoe de verhouding is tussen de hoeveelheid verkeer dat door de voorgenomen ontwikkeling wordt aangetrokken en het reeds op de weg aanwezige verkeer (zie instructie gegevensinvoer voor AERIUS Calculator, 2018).
De verkeersbewegingen van personenauto’s van en naar Park Vogelzang zijn als volgt gemodelleerd:
· 50 % van het verkeer komt binnen/ verlaat het terrein via de zuidelijke ontsluiting die direct uitkomt op de Rijksstraatweg/ Haarlemmerstraat. Dit is een drukke weg met ruim 8.000 motorvoertuigbewegingen (mvt) per etmaal (bron: NSL). Het verkeer van en naar het park gaat hier direct op in het heersend verkeersbeeld
· 50 % van het verkeer komt binnen/ verlaat het terrein via de noordelijke ontsluiting:
– Hiervan gaat weer 50 % via de Groot Hoefbladlaan van en naar de Rijksstraatweg, waar het verkeer opgaat in het heersend verkeersbeeld
– 50 % gaat via de Amaryllislaan en de Hyacinthenlaan naar de Zwarteweg (ruim 8.000 mvt/etmaal, bron: NSL) waar het verkeer opgaat in het heersend verkeersbeeld. Vrachtverkeer van en naar Park Vogelenzang komt en gaat alleen via de zuidelijke ontsluiting die direct uitkomt op de Rijksstraatweg/ Haarlemmerstraat. AERIUS Calculator berekent zelf de emissie op basis van de ingetekende rijlijnen. Het wegverkeer is gemodelleerd als ‘verkeer binnen de bebouwde kom
Conclusie in het rapport Tauw:
In de gebruiksfase is er sprake van een gelijkblijvende hoeveelheid stikstofdepositie op het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid ten gevolge van Park Vogelenzang. Het effect van toename van verkeer door de 250 gasloze nieuwbouwwoningen wordt gecompenseerd door de afname in gasstook door verduurzaming van de huidige panden van de GGZ inGeest. Er is daarbij uitgegaan van een reductie van 50% in het gasverbruik vergeleken met de huidige situatie door plaatsing van een warmtepomp, vernieuwen kozijnen, aanbrengen dubbel glas, dak- en spouwmuurisolatie en isoleren van de verdiepingsvloeren. Opgemerkt wordt dat verder in het verleden het gasverbruik in het plangebied nog veel hoger lag dan in de huidige situatie; er is sinds begin deze eeuw dus sprake van een steeds verdere afname van de hoeveelheid gasstook, en deze zal en ook in de toekomst door verdere verduurzaming (bovenop de hierboven genoemde maatregelen) nog verder afnemen. Tijdens de aanlegfase (sloop- en bouwwerkzaamheden en verduurzaming huidige panden) is er sprake van een gelijkblijvende stikstofdepositie in de aanlegfase (0,00 mol/ha/jaar) op het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid, indien gebruik wordt gemaakt van moderne STAGE IV klasse werktuigen. De emissies van deze werktuigen worden dan gecompenseerd door het wegvallen van de emissies ten gevolge van gasstook, doordat de “monumenten” gedurende de aanlegfase niet worden verwarmd. Het gebruik van moderne STAGE IV klasse werktuigen zal daarmee een eis zijn voor de aannemer die het werk gaat uitvoeren.
- Dat Tauw tot de conclusie komt dat sprake is van een gelijkblijvende hoeveelheid stikstofdepositie op het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid, is gebaseerd op de aanname dat de toename van verkeer wordt gecompenseerd door de afname in gasstook door verduurzaming van de huidige panden GGZ inGeest. Dat laatste is onvoldoende dan wel niet aangetoond. De salderingsmethode is ongeschikt en niet wetenschappelijk bewezen.
- Het resultaat van de verduurzaming afgezet tegen het dagelijks verkeer als gevolg van 250 nieuwe woningen is niet berekend.
- Bovendien zijn de bestaande gebouwen deels niet of nauwelijks in gebruik waardoor de aanname van Tauw niet correct is. Er is geen deugdelijke nulmeting gedaan.
- Tauw gaat uit van afgerond 1395 vervoersbewegingen per dag gebaseerd op 250 woningen. Echter, het bestemmingsplan laat een uitbreiding toe in de vorm van een collegebevoegdheid tot 300 woningen en dat is niet terug te vinden in het rapport van Tauw.
- Uit het verkeersrapport blijkt dat sprake kan zijn van langdurige wachttijden bij de ontsluiting van het terrein in het zuiden, tegen de grens met Hillegom. De gemeente Hillegom heeft hiervoor geen maatregelen getroffen. De gemeente Bloemendaal gaat uit van de veronderstelling dat een aanpassing van de kruising met de Rijksstraatweg te zijner tijd (?) zal worden geregeld door Hillegom. Het bewijs dat dit tijdig en effectief door Hillegom wordt geregeld is niet geleverd.
- Zo lang sprake is van file/wachttijden die oplopen tot wellicht ruim 10 minuten/geen aanpassing van de kruising met Hillegom Rijksstraatweg N208, zal uitstoot van schadelijke gassen door autoverkeer op die kruising beduidend meer zijn dan wanneer van een goede doorstroming sprake is. Files veroorzaken nu eenmaal meer verontreiniging en depositie dan verkeer dat rustig kan doorrijden. Voor het verkeersrapport verwijzen wij u naar de website:
Tav Verkeersafwikkeling in plansituatie (zie ad 1 hierboven)
Bovenkant formulier
Goudappel Coffeng heeft onderzocht wat de effecten zijn van de toename van het verkeer op de verkeersafwikkeling. Daarbij heeft dit bureau het volgende vastgesteld: In voorliggende situatie gaat het om de bouw van circa 300 woningen. Anders dan in het rapport van Tauw is het uitgangspunt dus terecht 300 woningen en niet 250 woningen wat met zich meebrengt dat het rapport Tauw niet representatief is voor de voorliggende situatie en de conclusie van Tauw daarmee ook niet voldoet aan de daarvoor geldende normen.
Daarbij merkt SBEZK op dat de berekeningen en modellen en aantallen vervoersbewegingen die uitgebreid zijn verantwoord en onderbouwd in het rapport van Goudappel Coffeng niet aansluiten bij het rapport Tauw. SBEZK meent dat Tauw onvolledig is en voorbijgaat aan het rapport Goudappel Coffeng.
De resultaten van deze analyse van Goudappel Coffeng zijn opgenomen in de rapportage Verkeers- en milieuonderzoek Park Vogelzang Bennebroek, d.d. 29 november 2016, met kenmerk RSR009/Kmc/0031.01. De gemeente Bloemendaal laat weten dat uit de analyse het volgende blijkt, zie ook:
https://gemeenteraad.bloemendaal.nl/Vergaderingen/Commissie-Grondgebied/2019/26-februari/20:00 agendapunt 8 document 03 toelichting blz. 56 ev.:
De aansluitingen van het plangebied op de N208 zijn op dit moment ingericht als voorrangskruispunt, waarbij vanuit het plangebied voorrang verleend moet worden aan het verkeer op deze provinciale weg. De inrichting van deze kruispunten zal aangepast worden om het verkeer goed af te kunnen wikkelen. Omdat er inmiddels een nieuw regionaal verkeersmodel beschikbaar is, zijn de verkeerseffecten nader beschouwd. De resultaten van de berekeningen van de verkeersafwikkeling op aansluiting op de Rijksstraatweg (ter hoogte van de Groot Hoefbladlaan) en de aansluiting op de Haarlemmerstraat (ter hoogte van huisnr. 120) zijn opgenomen in de notitie Verkeerseffecten Park Vogelenzang Bennebroek d.d. 15 januari 2019, met kenmerk 003330.20181217.N1.05. Deze notitie is als Bijlage 4 bij deze toelichting gevoegd en wordt voorafgegaan door een heldere samenvatting. Er wordt op dit moment gewerkt aan de plannen voor een nieuwe wegverbinding ten zuiden van Bennebroek, de Duinpolderweg. Hiervoor is door beide provincies een voorkeursalternatief gekozen dat verder wordt uitgewerkt. De Duinpolderweg heeft mogelijk effect op de verkeersintensiteiten op de Rijksstraatweg ter hoogte van het plangebied Park Vogelenzang. Er is echter nog geen definitief besluit genomen ten aanzien van de Duinpolderweg en ook de exacte uitwerking is nog niet bekend. Daarom is in het rapport een indicatieve doorkijk gegeven naar de situatie inclusief de Duinpolderweg. In de situatie zonder Duinpolderweg kan het verkeer met de huidige inrichting net worden afgewikkeld. 26 bestemmingsplan “Park Vogelenzang” (ontwerp) bestemmingsplan Park Vogelenzang Daarbij kan de verkeersafwikkeling voor de noordelijke ontsluiting van het plangebied bij de Groot Hoefbladlaan als matig worden gekwalificeerd. Om een robuustere oplossing te creëren, is het wenselijk om in ieder geval deze aansluiting aan te passen door middel van verkeerslichten of een brede middenberm. Hierdoor verschuift de Groot Hoefbladlaan iets naar het zuiden ten opzichte van de bestaande situatie. Om deze reden en verdere aanpassing van de aansluiting van de Groot Hoefbladlaan op de Rijksstraatweg mogelijk te maken, is de bestemming ‘Verkeer’ verruimd en de bestemming ‘Woongebied’ voor bouwvlek I ter plaatse (t.o.v. het Stedenbouwkundig Plan en het concept ontwerpbestemmingsplan) verkleind met 323 m². De oplossing met een brede middenberm vraagt de meeste ruimte en is daarom als uitgangspunt aangehouden. Voor de zuidelijke aansluiting kan, in de situatie zonder Duinpolderweg, het verkeer in de beoogde plansituatie nog worden afgewikkeld met de huidige weginrichting. Om een robuustere situatie te realiseren waarbij het verkeer, ook in de situatie met een mogelijke ontwikkeling van de Duinpolderweg goed afgewikkeld kan worden, kan ook de inrichting van deze aansluiting worden aangepast. Voor de verkeersafwikkeling in de situatie zonder de Duinpolderweg is dit echter niet noodzakelijk. Naast de twee genoemde aansluitingen is ook het kruispunt Rijksstraatweg – Zwarteweg – Bennebroekerlaan beschouwd. Dit betreft in de huidige situatie reeds een 4-takskruispunt dat met behulp van verkeerslichten geregeld is. Vanuit de berekeningen komt naar voren dat dit kruispunt het verwachte verkeersaanbod in 2030 niet kan verwerken. Fysieke uitbreidingen of regeltechnische oplossingen zijn nodig om het toekomstige verkeersaanbod te kunnen verwerken. De verkeerstoename, naar de toekomst toe, wordt met name veroorzaakt door de autonome verkeersgroei. De planbijdrage van Park Vogelenzang ten opzichte van het totale verkeer en de autonome groei zijn daarbij beperkt. In de situatie inclusief de Duinpolderweg is meer verkeer op de Rijksstraatweg te verwachten door een gewijzigde routekeuze van het verkeer. Dit heeft een negatief effect op de verkeersafwikkeling van en naar het plangebied. Met de gewenste aanpassingen ter hoogte van de Groot Hoefbladlaan kan ook het verkeer in de situatie met de Duinpolderweg worden afgewikkeld. Om het verkeer van en naar Park Vogelenzang in de situatie met de Duinpolderweg goed te kunnen afwikkelen, is het echter ook nodig om de zuidelijke aansluiting ter hoogte van de Haarlemmerstraat 120 aan te passen. Dit kan eveneens door middel van het realiseren van een brede middenberm met opstelruimte of verkeerslichten. In de notitie Verkeerseffecten is aangetoond dat een VRI of een situatie met een brede middenberm op beide T-aansluitingen op de N208 inpasbaar is.
Ten aanzien van de Duinpolderweg bestaat heden geen definitief besluit. Het bestemmingsplan houdt geen rekening met de aanleg van deze bovenregionale weg die een grote impact zal hebben op verkeer van en naar de ontsluiting van deze weg even ten zuiden van Park Vogelenzang. Volgens eerdere berekeningen zal het aantal motorvoertuigen over de Duinpolderweg komend vanaf het westen richting het oosten afgerond 17.000 bewegingen per dag zijn tot aan de N208 en vanaf de N208 richting de N205 in het oosten zal het aantal vervoersbewegingen toenemen tot afgerond 30.000 per dag. Dit effect is niet verantwoord in het rapport van Tauw. De hierboven beschreven herinrichting van de N208 is in het bestemmingsplan niet voorzien. Het bestemmingsplan geeft geen robuuste oplossing voor de verkeersafwikkeling van en naar het terrein wat ook gevolgen heeft voor de stikstofdepositie.
Verzoek
Het bovenstaande is voor SBEZK aanleiding uw Afdeling te verzoeken het bestemmingsplan Park Vogelenzang te vernietigen op de gronden die in dit beroepschrift zijn genoemd.
Hoogachtend,
R Oexeman
voorzitter